tiistai 18. syyskuuta 2012

Kamera kotisovituksessa

Katsokaapas, mikä kaunokainen meillä on lainassa, vähän niin kuin kotisovituksessa! Olen miettinyt järkkärin hankintaa ja voin sanoa, että tämä kotisovitus on vain lisännyt kameranhimoani. Onneksi meillä taitaa olla mahdollisuus lunastaa tämä yksilö omaksi suhteellisen hyvillä ehdoilla.

 

Aloin räpeltää kameran kanssa lauantai-iltana ja sain sen heti jotenkin sekaisin. Keskustelu mieheni kanssa sujui jotenkin näin.
- Voi ei, mä vihaan ohjekirjoja. Kunpa joku voisi vain näyttää mulle käytännössä miten nää jutut toimii.
- No jos mä luen sen kirjan ja yritän saada selkoa siitä. Ja näytän sit sulle.
- Öö, sopii!

Muutama tunti ohjekirjan parissa ja mieheni oli saanut aikaan jo aika kelpo kuvia. Itsekin onnistuin ottamaan muutaman ihan suhteellisen kivan harjoituskuvan, vai mitäs sanotte näistä alla olevista? En muokannut kuvia mitenkään, pienensin vain hieman kokoa. Eivät tietystikään ole mitään täydellisiä missään suhteessa, mutta olen yllättynyt, miten näin pikaisellakin perehtymisellä saa aikaan jo tosi selkeän eron pokkaritason kuviin.


Osaan siis suunnilleen tarkentaa lähellä olevaan paikallaan pysyvään esineeseen, jei! Ei varmaan kuulosta kovin kummoiselta kokeneille kuvaajille, mutta tämä on minulle jo iso juttu. Seuraavaksi aion opetella tarkentamaan kauas ja jättämään etualan "blurriksi". Sitten pitääkin siirtyä henkilökuvaukseen, koska haluaisimme oppia ottamaan hyviä kuvia poitsusta, kuinkas muutenkaan. Siinä onkin haastetta kun kohde ei pysy ollenkaan paikallaan. ;)

2 kommenttia:

  1. Hienostihan kuvaamaan opettelu on lähtenyt liikkeelle! Parhaiten sitä kuitenkin oppii vaan kuvaamalla ja kokeilemalla, vaikka kyllä ohjekirjasta alkuun on hyötyä. Ohjekirjaa mukavampaa mielestäni on valokuvauskirjojen lukeminen. :) Montaa ei ole tullut selattua, mutta paria lukeneena voin suositella! Kirjastosta niitä löytyy.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Esmeralda. Varmasti oppii juuri kuvaamalla parhaiten, ihailen kyllä kovasti monien blogien (kuten sun) kauniita kuvia, siihen on vielä niin pitkä matka. Olisko sulla jotain tiettyä valokuvauskirjaa, jota suosittelisit (mielellään sellainen, jossa olisi havainnollistavia kuvia kun mulla on terminologia vähän hakusessa)?

      Poista

Ilahdun kommentistasi!